Menu dedykowane zdrowym zębom, powinno być skomponowane tak, by dostarczać organizmowi dużo wapnia, witamin i składników mineralnych. W przypadku dziecka, należy jeszcze mocniej kłaść nacisk na to, by dieta wpływała pozytywnie na jego rozwój. Grupą pokarmów, które są bardzo zdrowe, a jednocześnie świetnie wpływają na jamę ustną malucha są warzywa i owoce. Które z nich wybrać, aby uśmiech dziecka był jeszcze piękniejszy?

Owoce i warzywa a zdrowe zęby

Sprzymierzeńcy zdrowych zębów – warzywa i owoce

Jabłko

Jest bogatym źródłem witaminy C, beta-karotenu i potasu. Główną zaletą jabłek, w stosunku do zębów jest ich oczyszczanie. Podczas jedzenia owocu wydzielamy dużo śliny, która wypłukuje resztki pokarmów ze szczelin między zębami.

Brokuł

Warzywo z grupy kapustowatych stanowi bogate źródło wapnia, który zapobiega odsłanianiu szyjek zębowych i chroni przed chorobami dziąseł. Dodatkowo zawarty w brokule koenzym Q10 wpływa pozytywnie na kondycję przyzębia.

Marchew

To twarde warzywo stanowi bardzo dobry materiał treningowy dla pierwszych ząbków dziecka. Jedzenie marchwi pozytywnie wpływa na formowanie prostego zgryzu. Bogata w witaminę A korzystnie oddziałuje na stan i kondycję dziąseł.

Kalarepa

Dzięki dużej twardości idealnie nadaje się do usuwania osadu i płytki nazębnej. Przy chrupaniu kalarepy masowane są dziąsła, co chroni przed chorobami przyzębia.

Kokos

Polecają go dietetycy, gdyż poza walorami smakowymi, jest również bardzo zdrowy. Dzięki właściwościom antybakteryjnym i przeciwgrzybicznym jest sprzymierzeńcem zdrowych zębów. Spożywanie go pomaga niwelować szkodliwe bakterie, które występują w jamie ustnej.

Aby spożywanie owoców i warzyw, przyniosło zdrowiu zębów jak najwięcej korzyści, powinniśmy pamiętać o kilku zasadach:

• Najlepiej zjeść pełną porcję, a nie podjadać między głównymi posiłkami – w ten sposób zmniejsza się ryzyko zagrożenia próchnicą.

• Po zjedzeniu owoców z myciem zębów należy poczekać przynajmniej pół godziny. Zawarte w nich kwasy zmiękczają szkliwo. Szczotkując je od razu, narazilibyśmy zęby na demineralizację szkliwa.

• Kawałki skórek uporczywie zalegające między zębami z łatwością usunąć można za pomocą nic dentystycznej.