W trosce o zęby maluszka uczymy go dokładnej higieny jamy ustnej. Pokazujemy jak szczotkować i płukać ząbki, pilnujemy czasu czynności, kontrolujemy efekty. Pamiętamy także o regularnych wizytach kontrolnych u stomatologa. Aby nasze starania nie poszły na marne, powinniśmy dużą uwagę przywiązać również do tego, co spożywa nasza pociecha. To, że pokarmy stałe często pozostają w szczelinach między zębami, możemy zobaczyć gołym okiem i odpowiednio zainterweniować. Inaczej rzecz się ma z napojami, które opłukują zęby, i teoretycznie mają z nimi krótkotrwały, ograniczony kontakt. W praktyce są niemniej szkodliwe dla zdrowia zębów, niż już dawno znajdujące się na czarnej liście czekolada, cukierki czy żelki.

Słodzone napoje a zęby dziecka.

Dlaczego słodzone napoje są szkodliwe dla zębów dziecka?

Dla zębów dziecka najbezpieczniejsza jest zwykła woda. Jest ona obojętna dla szkliwa zębów i nie powoduje żadnych negatywnych reakcji. Inaczej rzecz się ma ze słodzonymi napojami. Zawarte w nich związki chemiczne, często podrażniają zęby i prowadzą do erozji szkliwa. Winowajcą jest tutaj głownie kwas fosforowy, który rozpuszcza szkliwo i podnosi poziom PH w jamie ustnej, tworząc środowisko przyjazne bakteriom próchnicowym. Również cukier, który stanowi dużą część składu kolorowych napojów, powoduje powstawanie i rozwój ognisk próchnicowych, które w szybkim tempie doprowadzają do zniszczenia uśmiechu malucha. Zdrowe soki owocowe także mogą stanowić zagrożenia dla zębów. Zawarte w nich kwasy zmiękczają szkliwo, które przez okres kilkudziesięciu minut po spożyciu, jest zdecydowanie mniej odporne na uszkodzenia.

Z kolorowych, słodkich napojów nie jesteśmy jednak w stanie zrezygnować całkowicie, a tym bardziej namówić do tego dziecka. Co zrobić, aby zminimalizować ich szkodliwy wpływ na zdrowie jamy ustnej. Oto kilka sposobów, które doraźnie pomogą w ograniczeniu ich negatywnego oddziaływania:

  • Używajmy słomki – dzięki niej napój nie rozlewa się po całej jamie ustnej, więc istnieje szansa, że nie dotrze on do wszystkich zębów.

  • Płuczmy usta – po wypiciu słodkiego, kolorowego picia warto wypłukać buzię dużą ilością niegazowane wody.

Stosując te zasady zmniejszymy ryzyko próchnicy. Pamiętajmy jednak, że idealnym rozwiązaniem jest całkowite zrezygnowanie ze słodzonych napojów na rzecz zdrowej (najlepiej niegazowanej) wody mineralnej.